00:00:00

Тест по български език за 7-ми клас

1

Прочетете текста и отговорете на въпросите от 1. – 7. вкл.

За нуждите на управлението, храмовете и търговията възниква и най-удивителното творение на шумерите – писмеността.

Сред творбите на шумерската литература особено се открояват събраните митове и легенди, преразказани като епос. Едно от най-популярните подобни произведения е епосът “Галгамеш”- поема от 3500 реда. Писмени паметници от този период поставят началото и на един по-прозаичен дял от книжнината – наръчниците с практически съвети. Дузина глинени плочки и фрагменти съставят първия в света алманах на земеделеца.

Авторът на това полезно съчинение почти сигурно не е принадлежал към земеделската прослойка. Повечето нейни представители, а и по-голяма част от населението въобще, били неграмотни. Изучаването на клинописа изисквало дългогодишно усърдно обучение в шумерското училище – едуба – което е и първото в света учебно заведение. Обикновено едубата се намирала непосредствено до храма или двореца на владетеля и подготвяла писари. Учениците плащали такса за обучението си, с която се издържали главният учител, или умия, и другите преподаватели, наричани “големи братя”.

Учениците обикновено произхождат от заможни семейства и доколкото може да се съди по откритите свидетелства, са били предимно от мъжки пол. Те посещавали училището от най-ранно детство до края на юношеството си. Първите им уроци се състоят в това да копират знаци и да наизустяват дълги списъци от сродни думи и фрази. Когато се научели да възпроизвеждата по памет стотици символи, учениците започвали да изучават граматика, да съставят изречения, разкази, а най-накрая търговски договори и практически документи.

Какъв е видът на текста според сферата на общуване?

2

Коя е основната функция на текста?

3

За кого е предназначен текстът?

4

Кое от посочените твърдения е вярно според текста?

5

Кое твърдение НЕ е вярно според текста?

6

В кой ред се съдържат само термини?

7

Как е осъществена връзката между втори и трети абзац на текста?

8

В кой ред има правописна грешка?

9

В правописа на коя сложна дума е допусната грешка?

10

В коя от подчертаните думи е допусната грешка?

Произведенията на Славейков, възпяващи националноосвободителните (А) борби, сближават (Б) творчеството му с най -добрите образци на възрожденската (В) ни литература, представени в ботевата (Г) поезия.

11

В кой ред е допусната грешка при членуване на съществителното от женски род?

12

В кое изречение е допусната граматична грешка?

13

В текста: „ - Ще те надиграя - тупна с крак Христина. Тя се надяваше на себе си, ала не знаеше какво може Дъбака. ” откриваме:

14

Кой израз може да бъде поставен на мястото на многоточието в изречението?

Той е вкопчил сухите си ръце около шията на стареца и безсилно се.......

15

Изберете правилната форма на посочената в скоби дума за да попълните празното място в следното изречение:

Госпожо, Вие сте.......... (постъпя) правилно.

16

Изберете правилната форма на посочените в скоби думи за да попълните празното място в следното изречение:

Господин Петров, Вие сте ......... ( уморен) от дългия път и Ви предлагаме да си......... (почина).

17

При коя от двойките думи отношението е като в посочената двойка?

бутилка – стъкло

18

При коя от двойките думи отношението е като в посочената двойка?

изречение – просто изречение

19

Кой от посочените фразеологизми НЕ е синоним на останалите?

20

Какво означава фразеологичното словосъчетание “глас в пустиня”?

21

В кое изречение НЯМА минало страдателно причастие?

22

Кои са основните глаголни форми, с които се предават събитията в следния текст:

Шумерите смятали, че техните градове -държави принадлежат на боговете и богините. Разделяли земята на три и обработвали една част за боговете. Полученото запазвали, за да го използват по време на бедствие или за да го разменят за стоки от други страни.

23

В кой ред е допусната грешка при изписване на приложението?

24

В кое изречение се съдържа съставно именно сказуемо?

25

Кое твърдение за следните изречения НЕ е вярно?

Заесени се. Заваля. Застуди се.

26

В кое изречение ИМА обособено определение?

27

Каква е подчертаната част от изречението:

Всичките му поломени от халата клони пак се стремяха нагоре - към бездънното небе, към бързолетните облаци, с които бе дружил векове...

28

С кой от посочените изрази може да се замени подчертаната дума, без да се промени смисълът?

Странджата умира в Браила, мислейки и в последния си час за съдбата на родината.

29

В кое изречение ИМА вметнат израз?

30

Кое изречение НЕ е сложно съчинено противоположно?

31

В кое от следните изречения с обособени изрази НЕ е допусната пунктуационна грешка?

32

В кое от следните изречения е допусната пунктуацинна грешка?

33

Колко запетаи са пропуснати в изречението? Мъжката чинка спеше на един клон над гнездото мушнала глава под крилото си прилична на топчица мъх а женската притиснала с гърди голите и слепи птиченца беше разтворила крилцата си за да пази рожбите си от влагата и росата.

34

В каква последователност изреченията образуват смислово и логически свързан текст?

(1) Гнездото се търкаляше в корените на бука, а долу по рядката трева бяха полепнали сивите перушинки.

(2) Когато се разсъмна и из гората заигра синкавата светлина на утрото, чинката се събуди и потърси гнездото.

(3) Дълго време мъжката чинка жално писука и с тревожно вдигната глава се ослушва дано чуе гласа на своята другарка.

(4) Вейката, на която то бе прикрепено, висеше безпомощно.

35

Каква е ролята на лирическото отстъпление във втора глава на повестта “Немили-недраги” от Иван Вазов?

36

Посочете НЕВЯРНОТО твърдение. Какъв е смисълът, който влага авторът в лирическото отстъпление?

37

С лирическото отстъпление авторът води:

38

Посочете НЕВЕРНИЯ отговор. Какво разкрива сънят на Бръчков?

39

Какъв е смисълът на израза “Бяха сред общество,но бяха в пустиня. ”

40

“Докога ще продължава това съществуване?Какво ще правят в тая чужда страна? Кога ще видят своите семейства, своите мили съпруги, своите стари майки?”

Каква стилистическа фигура използва Вазов в цитирания откъс?

41

Посочете НЕВЕРНИЯ отговор. Какво разкрива авторът чрез текста към предишния въпрос?

42

Посочете НЕВЕРНИЯ отговор. Хъшовете избират да живеят в Румъния, защото ….

43

За какво спорят хъшовете преди речта на Странджата?

44

Посочете НЕВЯРНОТО твърдение. Странджата се намесва в спора между емигрантите, защото......

45

Прочетете текста и отговорете на въпросите към него:

Нашите славни битки в отечество България ги помни народът. . . Те разбудиха народа и му вляха в сърцето желание за свобода и за правда. Но ще кажете: днес кой ни зачита? Кой ни признава? Мирувайте!Ние сме човеци, ние сме българи, ние изпълнихме нашата света длъжност към отечеството. Нищо повече. Какво ни трябва друго? Пари ли? Пари не щем, за пари не сме проливали кръвта си, защото е по-скъпа от всичките пари на влашките богаташи. . . Имот ли искаме или къщи? Та ние зарязахме нашия имот и къщи доброволно.

От кой епизод на повестта “Немили-недраги” е откъсът?

46

Коя е основната тема на откъса?

47

Каква идея се съдържа в израза: “Нашите славни битки в отечество България ги помни народът. . . ”

48

С контраста “пари – кръв” Вазов разкрива:

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време