00:00:00

Тест по БЕЛ за зрелостници и кандидат-студенти II

1

Прочетете текста и отговорете на въпросите.

Етимологически разглеждана, думата „авторитет“ означава на първо място личност, която или с познанията си, или с качествата си, или с властта си има определящо влияние върху отделен човек или цели народи за различно дълго време. В този смисъл са и останалите значения на латинската дума аис1огка§ (авторитет): инициатор, творец, покровител. Безусловно тази дума е прилягала тогава най-добре на римския император, в името на чийто авторитет (абсолютна власт) хиляди негови поданици са жертвали живота си.
На второ място, понятието „авторитет“ се свързва с нещо, което има общоприето влияние (идея, мода, тенденция, изкуство, спорт) - нещо, което има определящо въздействие върху мисленето и поведението на личността.
Древните римляни са употребявали думата „авторитет“ и в смисъл на пример за подражание на личност, която чрез създадените от нея мащаби и влияние е въздействала върху други личности или по- големи обществени формации.

(Киров, Д, Д. Свиленов иД. Коруджиев. Християнска етика. С„ 2003, с. 119)

Коя е темата на текста?

2

Към кой стил принадлежи текстът?

3

С кое от посочените изречения не може да продължи текстът?

4

Коя от посочените думи или словосъчетание не е част от една и съща номинативна верига?

5

В какви семантични отношения са думите „влияние“ и „въздействие“?

6

Какъв не е видът на речевото общуване за този текст?

7

Кой термин означава „стандартен езиков начин на изразяване по определена тема от определени хора при дадена комуникативна ситуация“ и е синоним на „речево поведение“?

8

Кой от фразеологизмите не изразява речево поведение?

9

Какво не е характерно за медийните текстове?

10

В каква последователност изреченията образуват смислово и логически свързан текст?

(1) През 72 г. пр. н. е. градът е завладян от римляните, крепостната му стена е разрушена, но през IV в. от н. е. селището отново е в подем и е известно с името Сиозополис, което означава „град на спасението“.

(2) През ХУШ-Х1Х в. са построени църкви и множество възрожденски къщи, които предават специфичния архитектурен облик и на днешния Созопол.

(3) Созопол е основан през 610 г. пр. и. е. като гръцка колония под името Аполония Понтика.

(4) През 812 г. Созопол е включен в пределите на българската държава.

11

Къде няма дублети?

12

В коя дума е допусната правописна грешка?

13

В коя дума не е допусната правописна грешка?

14

В кой ред е допусната правописна грешка?

15

В кой ред не е допусната правописна грешка?

16

В коя от подчертаните думи не е допусната граматическа грешка? Госпожо председалке (А), защо не сте разрешила (Б) ремонтът (В) на двата комбайна (Г)?

17

В кое от изреченията има граматическа грешка?

18

В кой ред няма лексикална грешка?

19

В кое от изреченията има пунктуационна грешка?

20

В кое от изреченията няма пунктуационна грешка?

21

От кое стихотворение са следните стихове:

Дъждът гризе мазилката и бяга през счупените водостоци от олово и като пот по челото на болен по сивите стени избива влага.

22

Кой от изброените автори не твори през 40-те години на XX в.?

23

Кой от героите в цикъла „Разни хора, разни идеали“ ог Алеко Константинов изрича думите:

„Глупец, счупена пара не струва твоята гладна честност. Спечеленият с упорен честен труд хляб, ще кажеш ти, е по-сладък от амврозий. Какво заблуждение!“?

24

Коя е първата творба на българския символизъм?

25

Свържете името на всяка творба със съответния й автор.

A/ „Моята молитва“ (1) П. К. Яворов
Б/ „Сиротна песен“ (2) Н. Вапцаров
B/ „Писмо“ (3) Хр. Ботев
Г/ „Сенки“ (4) Д. Дебелянов

26

Как не може да бъде жанрово определена творбата „Бай Ганьо“ от Алеко Константинов?

27

Кой от творците не принадлежи към кръга „Звено“?

28

В чие творчество не присъства образът на хайдутина?

29

Коя е водещата тема в българската литература през 80-те години на XIX в.?

30

Коя от изброените особености не е присъща на Базовите разкази?

31

По какво Пенчо-Славейковата пейзажна лирика не се отличава от тази на Иван Вазов?

32

В творчеството на кого от посочените автори лирическият герой изживява страдание, болезнено раздвоение, бурни емоции и драматични преживявания?

33

Коя от посочените творби няма борческо-патриотична тематика?

34

В кое произведение героинята въплъщава идеята за силната личност, преодоляла страданието?

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време