00:00:00

Тест за ДЗИ по Български език и литература

1

Прочетете текста и изберете верния отговор:

Когато говорите с приятел в претъпкано с хора летище или друго шумно място, сте заобиколени от хаос от звуци. Обикновено успявате да ги игнорирате и да се концентрирате върху това, което казва приятелят ви. Ако някой наблизо обаче спомене името ви, главата ви незабавно ще се обърне в неговата посока, сякаш от самото начало сте слушали какво говори непознатият. Ситуации като тази са изключително често срещани и затова трябва да разполагаме с някакъв начин за обяснение на този феномен. Как може нещо, което е било извън интереса ви, така внезапно да привлече вашето внимание?
Слуховата сетивна памет се нарича и ехтяща - термин, използван от Улрих Найсер за описване на способността на психиката да “чува отново информацията почти като ехо. Това е много кратковременен буфер за съхранение на звуци. (Буфер е друг термин за този компонент на паметта, чиято функция е временно да съхранява информацията за използване от по-нататъшен психичен процес.) Всеки звук около нас, който е достатъчно силен, за да бъде чут физически, се кодира в слуховата сетивна памет. Ако звуците са маловажни и са изговаряни от непознати на летището и представляват някакви разговори, които не ви интересуват, по някакъв начин успявате да ги игнорирате, така че много скоро изобщо не достигат до съзнанието ви. С други думи, те не проникват много далеч в паметовата система и “психичният ни запис” за тях не се пази дълго. Просто се кодират и след това почти толкова бързо се заместват с постъпващия следващ набор от звуци. Речта на приятеля ви или споменаването на името ви в разговор наблизо обаче имат друга съдба. Те се кодират и преминават през сетивната памет до следващия компонент – кратковременната памет, където достигат до съзнанието.
Способността ни да обръщаме внимание само на едно от няколко постъпващи съобщения се нарича селективно внимание. Е. К. Чери - един от първите изследователи в тази област, отбелязва, че можем да използваме различни физически насоки, които ни помагат да разграничим две едновременно постъпващи съобщения. Например често се опитваме да стоим по-близо до някого, когото искаме да чуем, отколкото до хората, които бихме искали да игнорираме. Правим това отчасти защото по-голямата гръмкост на по-близкия глас на говорещия е добър ориентир за селективното внимание. Други полезни физически различия включват височината на гласа на говорещия и посоката, от която идва той. Когато тези насоки се елиминират (както става при някои лабораторни експерименти), изследваните лица трябва да използват по-фини различия. Например могат да разчитат на общата тема на съобщението, за да го разграничат.

(Из интернет)


Коя е темата на текста?

2

Кое твърдение е вярно според текста?

3

Кое твърдение за структурно-композиционната оформеност на текста е вярно?

4

Изразът психичен запис според текста означава:

5

Какво според текста означава гръмкост на гласа?

6

Кое твърдение НЕ е вярно според текста?

7

При коя двойка отношението между думите е различно от отношението между другите двойки?

8

В кое изречение и двете подчертани думи са употребени с пряко значение?

9

В кой ред думите са антоними?

10

В кой ред думите НЕ са синоними?

11

Кое от изброените наименования е написано правилно?

12

В кое изречение НЕ е допусната граматична грешка?

13

В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?

Треньорът, чиито (А ) изисквания са високи, както и неговият (Б ) възпитаник, който (В ) не пести усилията си, със сигурност ще успее (Г ) в подготовката за предстоящите Олимпийски игри.

14

В коя от подчертаните думи е допусната грешка?

За да избегне яростта (А ) на разгневения (Б ) Минос, Дедал – гениалният (В ) майстор, направил за себе си и за сина си Икар криле, скрепени с восък, с които щяли (Г ) да полетят към небето.

15

В кой ред всички думи са написани правилно?

16

В кое от изреченията НЕ е допусната правописна грешка?

17

В коя от подчертаните думи е допусната правописна грешка?

При нашествието на киевския княз Светослав в България и войните (А ) му с Византия на българска и ромейска територия българското общество се оказва (Б ) разделено на две по въпроса, коя е по-голямата опастност (В ) – варварите или изконният (Г ) враг от юг.

18

В кое изречение е допусната правописна грешка?

19

В кое изречение НЯМА пунктуационна грешка?

20

В кое изречение е допусната пунктуационна грешка?

21

Коя от изброените творби НЕ е написана в проза?

22

Свържете заглавието на всяка от изброените творби с цифрата, с която е означен жанрът й.

А/ “Спи езерото” от Пенчо Славейков
Б/ “Cis moll” от Пенчо Славейков
В/ “Да се завърнеш...” от Димчо Дебелянов
Г/ “Пловдив” от Димчо Дебелянов

1) поема
2) елегия
3) сонет
4) лирическа миниатюра

23

В коя от изброените творби болестта НЕ е ключова метафора?

24

Характеристиките от кой ред НЕ са присъщи на лирическия герой на Пенчо Славейков?

25

Идеята, че “един човек може да бъде много богат, но и много злочест”, е разкрита в:

26

Борба, свобода и смърт са ключови думи в лириката на:

27

В кой ред са цитирани думи на лирическия герой от стихотворението “Юноша” на Христо Смирненски:

28

Идеята, че “Борбата е безмилостно жестока./ Борбата, както казват, е епична”, е разкрита в стихотворение на:

29

Кое твърдение е вярно?

30

Кой от изброените автори НЕ е писал поеми?

31

Образът на хаджи Смион от повестта „Чичовци” на Иван Вазов е индивидуализиран чрез навика на героя:

32

Кое от посочените заглавия НЕ назовава цикъл от художествени творби?

33

В кой ред има излишна дума?

34

В коя от посочените творби се открива влиянието на фолклорната традиция?

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време