00:00:00

Примерен тест по езикова култура 2010г.

1

В коя дума е допусната правописна грешка?

2

В коя дума НЕ е допусната правописна грешка?

3

В кой ред е допусната правописна грешка?

4

В кой ред всички думи са написани правилно?

5

В коя от подчертаните думи е допусната правописна грешка?

 

Министърът на културата на Египет удобри (а) началото на разкопките (б) по крайбрежието (в) на Средиземно море северно от Кайро, за да се търсят потънали
археологически (г) паметници.

6

В коя от подчертаните думи НЕ е допусната правописна грешка?

 

От пролета (а) на 1996 г. досега в Пуерто Рико са регистрирани стотици случай (б) с нападения на домашни животни от тайнствено (в) чудовище със светлокафява украска (г) на козината.

7

В кое от изреченията е допусната правописна грешка?

8

В кое от изреченията НЕ е допусната правописна грешка?

9

В кой ред е допусната правописна грешка?

10

В кое словосъчетание НЕ е допусната правописна грешка?

11

Кое от имената е написано правилно?

12

Кое от имената на географски обекти НЕ е написано правилно?

13

В кое от изреченията има граматична грешка?

14

В кое от изреченията НЯМА граматична грешка?

15

В кое от изреченията има граматична грешка?

16

В кое от изреченията НЯМА граматична грешка?

17

В кое от изреченията има граматична грешка?

18

В кое от изреченията НЯМА граматична грешка?

19

В кое от изреченията има пунктуационна грешка?

20

В кое от изреченията НЯМА пунктуационна грешка?

21

В кое от изреченията има пунктуационна грешка?

22

В кое от изреченията има пунктуационна грешка?

23

В кой ред отношението между съществителните имена е различно от отношението между съществителните имена в другите редове?

24

В кой ред отношението между съществителните имена е както в двойката думи супник – супа?

25

В кое от изреченията думата път е употребена с пряко значение?

26

На кой ред думите НЕ са антоними?

27

В кой ред думите НЕ са синоними?

28

Какво означава фразеологизмът лебедова песен?

29

Прочетете текста и изпълнете задачите към него (от 29. до 34. включително):

   Никой не можеше да предрече голямата унищожителна битка, която след
малко щеше да започне. И тя настъпи изведнъж, когато нападащите, размножавайки
се експлозивно, плъпнаха към лениво отпуснатите си врагове. Те не ги убиха, като ги
залавят в капани, както някои растения ловят мухи. Просто излъчиха някакво
вещество, което се оказа смъртоносно за намиращите се най-близо жертви, а
другите, които бяха малко по-далече, загубиха способността си да се размножават.
Всичко стана много бързо, макар и безшумно, и победата беше така знаменита,
както при всяко човешко сражение в този най-войнствен от всички векове. Това беше
победа над бактерията стафилококус, а победител беше разстилащата се плесен,
която се наричаше пеницилиум. Сражението стана върху една стъклена плочка в
лабораторията на Александър Флеминг, който скоро щеше да стане сър Александър
Флеминг – удостоен с това звание, защото беше свидетел на това сражение и
защото неговото блестящо прозрение му подсказа голямото значение на факта, че
плесента може да убива бактериите.

                                (Сали Каригар, „Дивото наследство на природата”)
 

Текстът е:

30

Кое от следващите твърдения е вярно според текста?

31

Описаният процес наподобява сражение, защото:

32

Кое от следващите твърдения НЕ е вярно според текста?

33

В какво се състои приносът на Александър Флеминг според текста?

34

Подчертаният израз удостоен с това звание в текста означава:

35

Прочетете откъсите от деформиран текст и изпълнете задачата под тях:  

1
Възрастният човек предположи, че това е може би нещо по-различно от игра и
воден от любопитството си, се запъти към детето.

 

2
Момчето го погледна, взе една морска звезда от пясъка, хвърли я в океана и каза:
– Ами аз току-що промених нещата за тази морска звезда!


3
Някъде далеч от тук, на брега на океана, един възрастен човек правеше своята
обичайна разходка по плажа на залез-слънце. До неотдавна бе бушувала страшна буря.
Небето преливаше от яркочервено в оранжево, а вълните, сякаш вече уморени, нежно
галеха брега.


4
Когато приближи, той забеляза, че момчето взема изхвърлените от бурята на
брега морски звезди и ги хвърля обратно в океана. Едва сега старецът забеляза, че
целият плаж е обсипан със стотици, може би хиляди морски звезди.


5
Момчето сякаш не го забелязваше. Старецът попита:
– Какво правиш? Ти си само едно малко момче и не би могъл да промениш
нещата!


6
Възрастният човек се наслаждаваше на гледката, с удоволствие вдишваше
морския въздух, който сега сякаш беше още по-чист. Беше се замислил за нещо свое,
когато забеляза по-нататък на плажа едно дете, което вземаше нещо от пясъка и после
го хвърляше във водата.

В кой ред частите на текста са подредени така, че да се възстанови логическата му последователност?

36

Коя от следващите творби НЕ е написана в стихотворна реч?

37

Коя от следващите творби е ода?

38

Коя от следващите творби НЕ е разказ?

39

От кое стихотворение са стиховете?

Как бяха скръбни мойте детски дни!
О, колко много сълзи спотаени!
Тук първи път се моя взор стъмни
и безпощадна буря сви над мене.

40

Кое от твърденията е вярно?

41

Кое от твърденията НЕ е вярно?

42

Кой е авторът на стихотворението „Дяволско”?

43

Коя от следващите творби НЕ е написана от Иван Вазов?

44

В кое стихотворение на Ботев героят е готов на саможертва, за да защити от поругание бащиното си огнище?

45

Кой от следните литературни герои въплъщава идеята за родолюбието?

46

Кой от следните герои НЕ е свързан с идеята за трудолюбието?

47

Каква е художествената функция на бялата хризантема в разказа „Последна радост” от Йордан Йовков?

48

Как се нарича епизодът, с който започва развитието на сюжетното действие?

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време