Ефектът на изтласкването е по-голям, когато: Въпрос 9 Отговор a. няма верен отговор. b. инвестиции 1

Въпрос

Ефектът на изтласкването е по-голям, когато: Въпрос 9 Отговор a. няма верен отговор. b. инвестициите са силно зависими от лихвения процент c. икономиката е в неравновесие d. съществува пълна заетост
  • Икономика

Отговор

Ефектът на изтласкването, или "crowding out effect" на английски, се отнася до ситуация, при която увеличените правителствени разходи водят до намаляване на частните инвестиции. Това се случва, защото правителството заема повече пари, повишавайки лихвените проценти, което прави по-скъпи заемите за частния сектор. Отговор b: Инвестициите са силно зависими от лихвения процент. Това е вярно, защото ако инвестициите са силно зависими от лихвения процент, тогава всяко увеличение на лихвите ще има значителен ефект върху намаляването на частните инвестиции. Ето защо, когато правителствените разходи нарастват и водят до увеличаване на лихвените проценти, частните инвестиции могат значително да намалеят, което е същността на ефекта на изтласкването. Нека разгледаме малко по-детайлно защо това се случва. Когато правителството заема пари, за да финансира своите разходи, то увеличава търсенето на заемни средства. Повишеното търсене на пари води до по-високи лихвени проценти на пазара. Частните фирми и домакинства, които също искат да заемат пари, сега трябва да плащат по-високи лихви. Тези по-високи разходи за заем водят до намаляване на стимулите за инвестиции и потребление в частния сектор, което намалява общите частни инвестиции. Формулата за определяне на лихвения процент може да бъде просто изразена като: \[ r = r_0 + \Delta G \] където: - \( r \) е новият лихвен процент, - \( r_0 \) е първоначалният лихвен процент, - \( \Delta G \) е увеличението в правителствените разходи. Затова, ако инвестициите са силно зависими от лихвения процент, всяко увеличение на \( r \) ще има значителен ефект върху частните инвестиции. Така че, правилният отговор е b. Инвестициите са силно зависими от лихвения процент.