00:00:00

Примерен изпитен вариант за 12 клас

1

Прочетете текста и изпълнете задачите към него:

Историята на подсладителите започва през 1879 г. В лабораторията на американския професор Ремсен работи никому неизвестният химик Константин Фалберг, руски емигрант. Веднъж, когато обядва, вкусът на хляба му се струва необичайно сладък. Никой друг от семейството не усеща такъв вкус. Тогава Фалберг се досеща: сладък е не хлябът, а пръстите му – цяла сутрин ученият работил с препарат, носещ страшното наименование сулфаминбензолна киселина. Веднага изобретателят хуква към лабораторията, за да провери догадката си. Предположението му се потвърждава: съединенията на сулфаминбензолната киселина наистина са изненадващо сладки. Така е създаден захаринът, който незабавно е патентован.
Двадесет години по-късно захаринът е разрешен за подслаждане на храни и напитки и започва промишленото му производство. През 1902 г. правителството на Бисмарк забранява продажбата на захарин. Причината е, че са засегнати интересите на захарната индустрия, тъй като годишното производство на захарин достига 175 000 кг. Захаринът става твърде сериозен конкурент. По-късно, по време на Втората световна война, производството на захарин е възродено поради недостига на обикновена захар. Оттогава производството му не е прекъсвано.
Захаринът е от 300 до 500 пъти по-сладък от захарта, но има горчив привкус, поради което често се използва заедно с други добавки. Не се усвоява от организма. Основното му качество е устойчивост в кисела среда и на високи температури. Това синтетично вещество влиза в състава на почти всички заменители на захарта. Може да бъде открит в голямо разнообразие от продукти: детски сокове, сладоледи, чипс, сладкиши, напитки и др.

Видът на текста е:

2

Как са свързани първият и вторият абзац на текста?

3

В кой от редовете има само термини, употребени в текста?

4

Кое от твърденията е вярно според текста?

5

Кое от твърденията НЕ е вярно според текста?

6

Думата догадка в текста означава:

7

В кой ред е допусната правописна грешка?

8

В кой от редовете всички думи са написани правилно?

9

При коя от подчертаните думи е допусната правописна грешка?

В древността (А) богинята на правосъдието (Б) и справедливостта (В) Темида не била изобразявана с превързка (Г) на очите и с везни в ръцете.

10

В кое от изреченията е допусната правописна грешка?

11

В кое от изреченията НЕ е допусната правописна грешка?

12

В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?

Треньорът, чиито (А) изисквания са високи, както и неговият (Б) възпитаник, който (В) не пести усилията си, със сигурност ще успее (Г) в подготовката за предстоящите Олимпийски игри.

13

В кое от изреченията е допусната граматична грешка?

14

В кое от изреченията НЕ е допусната граматична грешка?

15

В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?

16

В кое от изреченията НЕ е допусната пунктуационна грешка?

17

При коя двойка отношението между думите е различно от отношението между думите в другите двойки?

18

В кой ред думите НЕ са синоними?

19

Кой от посочените фразеологизми е синоним на словосъчетанието създавам допълнително напрежение?

20

В кой ред фразеологичните словосъчетания НЕ са антоними?

21

Коя от посочените творби НЕ е поема?

22

От кое стихотворение са стиховете?

И днес йощ Балканът, щом буря зафаща,
спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
славата му дивна, като някой ек,
от урва на урва и от век на век!

23

Кое от твърденията е вярно?

24

Кое от твърденията НЕ е вярно?

25

На коя от изброените личности НЕ е посветено произведение в „Епопея на забравените”?

26

Образът на коя героиня е тясно свързан с идеята за съпружеска вярност?

27

В коя от изброените творби трудът е осмислен като естествен и спонтанен израз на човешката жизненост?

28

В коя от посочените творби присъства темата за войната?

29

Идеята, че един човек може да бъде много богат, но и много злочест, е разкрита в разказа:

30

В коя от изброените творби слънчогледи и слънце са ключови метафори?

31

Какво е подчертаното изразно средство?

Под черните крила на дебнещата смърт
привеждаме чела със трънени венци... (Христо Смирненски, „Ний”)

32

В епическата творба епизодът, в който сюжетното действие достига своята връхна точка, се нарича:

33

Проза се отнася към повест така, както поезия се отнася към:

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време