00:00:00

Български език и литература - VII клас

1

Прочетете внимателно текста и решете 1 задача!


1. Всички тези богове се появявали често във всекидневния живот на хората, като им помагали или ги наказвали в зависимост от чувствата си към тях. Затова хората се стараели да ги предразположат към себе си с разни тържества, молитви и жертвоприношения на животни. Издигали блестящи храмове и ги украсявали със скулпторите им.
2. Дванадесетте големи божества живеели на Олимп. Най-главен бил Зевс, бащата на боговете. Останалите единайсет олимпийски богове били негови близки роднини - братя или деца. Божествата, които не живеели на Олимп, били помощници на олимпийските богове.
3. Древните гърци били много набожни хора. Вярвали, че светът е бил създаден от някакви богове и че животът на хората се наблюдава от 12 големи богове и много други божества.
4. Разбира се, тези богове не съществували, измислени били от човешкото въображение по време, когато Христос още не бил дошъл на земята. Но ако човек изследва митовете на старите гърци, не може да не се удиви на богатото въображение на древния гръцки дух. В тях преобладава чувството за справедливост, което спомага да се развият най-висшите и вечни нравствени ценности у човека.


Подредете правилно абзаците, за да получите логически свързан текст.

2

Коя е темата на текста?

3

Кое е основното наклонение в текста?

4

Кое твърдение НЕ е вярно според текста?

5

Кое твърдение е вярно според текста?

6

С кой израз може да се замени подчертаното словосъчетание
което спомага да се развият:

7

В кой ред има допусната правописна грешка?

8

В кой ред има допусната правописна грешка?

9

В кой ред има допусната правописна грешка?

10

В кой ред НЯМА допусната правописна грешка?

11

В кой ред НЯМА допусната правописна грешка?

12

В коя от подчертаните части е допусната грешка?
Главите на триглавия(A ) змей бълваха огън. Момъкът(Б ) замахна с меча(B ) и отсече едната глава на чодовището(Г ).

13

В коя от подчертаните части е допусната грешка?
Петър изтръпна(A ) от страх. Почуства(Б ) как космите(B ) на главата му сякаш щръкнаха(Г )

14

Колко грешки общо са допуснати в изречението
Съветниците гледаха владетелят поръзени и трепереха, заштото не знаеха докога ще продалжи това необикновенно настроение.

15

При коя от двойките думи отношението е същото като при посочената двойка:
елха - гирлянда

16

Коя е пропуснатата причастна форма в изречението?
От прозореца се виждаше кладата с ……………….. тела на заловените от религиозните фанатици учени.

17

Коя е пропуснатата причастна форма в изречението?
Отгласът от битката, ……….. качествата на Калоян като пълководец, се носи из цяла Европа.

18

С коя дума може да се продължи синонимният ред?
Неприятен, непоносим, отвратителен…….

19

С коя дума НЕ може да се продължи синонимният ред?
Провокирам, подбуждам, подстрекавам…….

20

Коя дума не е синоним на останалите?

21

В кой ред думите НЕ са пароними:

22

Кой фразеологизъм има значение “отмъщавам си на някого, наказвам някого”

23

Какво е значението на подчертания в изречението израз?
Работи му ченето на Петър, не е за мислене.

24

Коя от думите е излишна?

25

Коя от думите е излишна?

26

На коя позиция думата НЕ е членувана правилно? Всичко, което мъжът(1) имаше, беше на гърба(2) му, а това накара подпоручикът(3) и фелшера(4) да се разсмеят.

27

В кой ред и двете подчертани местоимения са употребени правилно?

28

В кой ред глаголите са от едно и също спрежение?

29

Колко запетайки общо са пропуснати в изреченията?
Пред старика - поп Алекси изневиделица изскочи баба попадия - уплашена, обезумяла прилична на луда и го задърпа за расото. После, като се хвърли отчаяно на земята припищя пак.

30

В кое изречение НЕ е допусната пунктуационна грешка:

31

Кое изречение е сложно съчинено разнородно?

32

Поставете препинателните знаци и оформете правилно изреченията. Колко изречения получихте?
Вратата бе затворена и Мюриъл я отвори влязоха и се озоваха в друго време стаята изглеждаше по същия начин като на снимките отпреди седемнайсет години които бяха видели в следственото дело останалата част от къщата беше пълна с боклуци и останки от един разбит живот видът и беше запазен по- дълго от самия живот на момичето…/М.Конъли/

33

Кое от заглавията е излишно?

34

Изразът “храбростта прави чудеса” е пример за:

35

Героят е представен от автора като неповторима личност, следователно образът му е…..?

36

Кое от следните твърдения, свързано с повестта “Маминото детенце” НЕ е вярно?

37

Прочетете откъса от повестта “Немили-недраги”: “Ние сме поне свободни. А като имаме свободата, имаме всичко. Не трябва да се отчайваме...Ако не днес, то утре ще удари пак часът…” Какво е основното послание в думите на Странджата?

38

Каква е ролята на пейзажа в началото на Х глава от повестта “Немили-недраги”?

39

Мотото “Аферим, бабо, машалла” извежда идеята за:

40

Посочете НЕВЯРНОТО твърдение! Изразът - “Тогава тя остави детето на пясъка - тя бе съвсем забравила детето! - и се наведе да отвърже синджира на лодката от големия кол, дето го връзваха.” показва:

41

Кой от изразите отразява кулминационният момент на битката в “Опълченците на Шипка”?

42

В кои от следните строфи на стихотворението “Българският език” от И. Вазов НЕ е използвана антитеза?

43

Какво художественото внушение е постигнал Алеко чрез описанието на Чикагските кланици в пътеписа “До Чикаго и назад”.

44

Кой от изразите НЕ отразява динамиката на американския живот?

45

Трагичната съдба на Гунчовото семейство в разказа “По жицата” авторът изразява чрез:

46

Петър Моканина излъгва, защото осъзнава че:

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време