00:00:00

Сложно смесено изречение. Пряко и непряко предаване на чужда реч

1

Продължете твърдението "Сложното смесено изречение е сложно изречение, ......

2

Прочетете откъса от Ангел-Каралийчевия разказ "Слепият гъдулар":

 

(1)"Името му беше Тилилей, а селяните от делиорманското село Орлица му думаха Талей. (2)Талей имаше една орехова гъдулка, една дарена ръка, която с лък цели пет години радва душите на орличани, но той си нямаше очи. (3) Дочуваше шума от крила на орел, кога се вие на витло във вишното небе, а какво е орел, не знаеше. (4)Нощем седеше на тревата под стряхата на полусрутената Хаджийска воденица, а малката кахърна чешма му разправяше една безконечна история, някогашна, донемайкъде жална, отколе забравена. (5) Далече някъде в глухото поле блееше изгубено агне, клони шумяха над главата на слепия. (6) От време на време той дигаше нагоре празните си очи към звездния рой и пълната месечина."

и посочете вида на изреченията:

3

Кои от изреченията в откъса на Ангел Каралийчев са сложни смесени?

4

Открийте сложното смесено изречение:

5

Къде няма сложно смесено изречение?

6

Прочетете сложните смесени изречения и посочете това, в което първото и второто изречение са свързани съчинително, а второто и третото подчинително:

7

Къде е допусната грешка в пунктуацията на сложното смесено изречение?

8

Къде не е допусната грешка в пунктуацията на сложното смесено изречение?

9

Къде е допусната пунктуационна грешка?

10

В кои позиции трябва да бъдат поставени запетаи в сложното смесено изречение "Слънцето трябваше да тръгне на запад. То обходи за последен път слънчогледовата нива (1) целуна по челото слънчогледа (2) и потъна в своя дом (3) където го чакаха хладните обятия на солените пясъци (4) и древните танци на медузите." (П. Дубарова)

11

Как не може да бъде продължено твърдението: "При подреждането на симетрично изградени синтактични цялости в сложното смесено изречение се постига синтактичен паралелизъм, благодарение на което:

12

Посочете невярното твърдение, отнасящо се за пряката реч:

13

Посочете невярното твърдение, отнасящо се за непряката реч:

14

Посочете невярното твърдение, отнасящо се за полупряката реч:

15

Посочете невярното твърдение, отнасящо се за цитата:

16

Къде е допусната пунктуационна грешка?

17

Прочетете откъса от разказа "Една българка":

 

"(1) Тя потърси в торбата си и видя, че е забравила да вземе хляб: само сухи корички, останали на дъното. Даде му ги. (2) "Бабо, в това село може ли да се скрия?" (3) Как ще се скрие в Челопек! Там е огън сега – ще го предадат на турците. Па и с тия дрехи! (4) "Не може, синко, не може" – каза му тя, гледайки милостиво измъченото му лице, по което сега се изобрази отчаяние."

 

и посочете невярното твърдение:

18

Къде кавичките не отделят цитат?

19

Прочетете откъса от приказката на Емануил Попдимитров "Всезнайко":

 

"Един беден човек имал син, който бил много умен. Синът рекъл на бащата (1) "Татко, заведи ме на пазара и ме продай на някого да му слугувам, за да спечеля пари, та да можем и двамата да живеем честито." Бащата завел сина си на пазара и почнал да вика към всички минувачи (2) " Продавам го! Продвам го!" Мнозина се спирали пред бащата, учудено изглеждали момчето и си отминавали. Един придворен минал през пазарището и попитал бащата защо продава сина си. " За да слугува" (3) рекъл бащата."

 

и посочете какви пунктуационни знаци трябва да се поставят:

20

Изречението "Един придворен минал през пазарището и попитал бащата защо продава сина си"   е пример за:

21

От колко прости изречения се състои сложното смесено изречение:

 

"Донесъл го вкъщи, дал го на воденичарката, а тя го стоплила и го нахранила с мляко, което издоила от козата."

22

В кое от сложните смесени изречения е допусната пунктуационна грешка?

23

Посочете невярното твърдение:

24

В кой от примерите е допусната грешка при цитирането?

 

Пример А: Началото на разказа „Една българка” напомня за паметна дата в българската история: „Следобед на 20 май 1876 г., денят, в който Ботевата чета беше разбита при Волът във Врачанския балкан и сам Ботев падна пронизан от куршума на черкезката потеря, командвана от свирепия черкезки първенец Джамбалаза, на левия бряг на Искъра, срещу Лютиброд, стояха куп жени лютибродчанки.”

 

Пример Б: В епилога на одата образът на Балкана е одухотворен, за да се внуши съпричастието му към националната съдба:

„И днес йощ Балканът, щом буря зафаща, спомня тоз ден бурен, шуми и препраща славата му дивна, като някой ек, от урва на урва и от век на век!”

 

Пример В: В епилога на одата образът на Балкана е одухотворен, за да се внуши съпричастието му към националната съдба:

                    " И днес йощ балканът, щом буря зафаща,

                     спомня тоз ден бурен, шуми и препраща

                      славата му дивна, като някой ек,

                     от урва на урва и от век на век! " 

 

Пример Г:

  Незабравими са стиховете на Елисавета Багряна: „Ех ти орис, мен орисана!// Майко моя, жалбо моя люта!// Как да кажа, как да бъда чута - //тъй било от бога писано...”


Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време