00:00:00

Тест по български език и литература за 12-ти клас

1

Прочетете текста. Изпълнете условията на задачите от 1. до 6., които са свързани с този текст. За всяка задача има само един верен отговор.

Най-сложните и високо развити форми на колониален живот в света на насекомите са създадени от роднините на осите и пчелите – мравките. Някои живеят във вътрешността на растенията и стимулират тъканите им по такъв начин, че предизвикват образуването на шикалки, кухи стъбла или бодли с издути основи. Така мравките си осигуряват жилища „по поръчка”. Мравките листорези в Южна Америка строят гигантски подземни гнезда и пъплят оттам в безкрайни колони, денем и нощем, унищожавайки дърветата. Те изгризват късче по късче всеки филиз, стъбло и листо и ги пренасят в подземното си жилище. Там те не изяждат растителната маса, а я сдъвкват, превръщат я в тор и отглеждат върху него специален вид плесен, която им служи за храна. Дървесните мравки в Югоизточна Азия строят гнездата си от зашити едно за друго листа. Една бригада работнички съединява краищата на две листа, като дърпа едното с челюстите си, а другото – със задните си крака. Други мравки се заемат със зашиването им. Възрастните насекоми не могат да изработват копринени нишки, затова донасят на мястото ларви, като ги държат в челюстите си и леко ги стискат, за да ги накарат да отделят нишки. След това мравките строителки започват да местят тези живи туби с лепило напред-назад по съединените краища на листата, докато ги свържат здраво с копринени шевове.

Дейвид Атънбъро 'Животът на Земята'

Текстът е откъс от:

2

Според откъса мравките листорези живеят:

3

Кое от следните твърдения е НЕВЯРНО според текста:

4

В кой от следните редове посочените думи и изрази НЕ са контекстови синоними?

5

Подчертаният израз 'късче по късче' означава:

6

Според откъса най-впечатляващото в живота на мравките е:

7

При коя двойка отношението между думите е различно от отношението в другите двойки?

8

В преносен смисъл изразът вадя кестените от огъня означава:

9

В коя от посочените двойки думите имат едно и също значение?

10

В кое изречение НЕПРАВИЛНО е употребена главна буква?

11

С кой от изразите НЕ може да бъде продължено твърдението: Госпожо Директор, ...........................................................?

12

В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?

Пълководецът (А), чийто (Б) войници превзеха крепостта, влезе в града (В), възседнал гордо коня си (Г).

13

В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?

Нашият (А) випуск е първият (Б), в който (В) има повече от двадесет пълни отличника (Г).

14

В кой от редовете е допусната правописна грешка?

15

В коя от подчертаните думи е допусната правописна грешка?

В тази прохладна есенна (А) сутрин всички тръгнаха да берът (Б) грозде. Както всяка година гроздоберът предизвикваше въодушевление (В) и сред младите, и сред възрастните (Г).

16

В кой от редовете НЕ е допусната правописна грешка?

17

В кое изречение поставената запетая е излишна?

18

На кои от посочените позиции трябва да се поставят запетаи в изречението?

Всички споделяхме идеята (А) в името (Б) на (В) която се водеха преговорите (Г) и бяхме готови (Д) да проявим максимално търпение.

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време