00:00:00

Примерен тест за ДЗИ по БЕЛ и Литература 008

1

Прочетете текста и изберете верния отговор за задачи 1.-6.:

Нормалният генезис на популярността на една личност предполага нейната пълноценна реализация, изразяваща се в някакво необикновено постижение в културата и науката, спорта и поп музиката, военното изкуство и бизнеса и т.н. Кой би оспорил успехите на велики, на световно известни личности като Аристотел, Александър Македонски, Цезар, Микеланджело, Наполеон, Бетовен, Айнщайн, Пикасо, Махатма Ганди, Чарли Чаплин, Мерилин Монро, Юрий Гагарин, Олдрин, „Бийтълс", Мадона, Лари Кинг, Опра Уинфри, принцеса Даяна и майка Тереза? По правило, установено през хилядолетията, най-известен би трябвало да бъде най-способният, най-преуспелият, най-смелият, най-достойният и т.н. Но в резултат на ценностната динамика и радикалната промяна в схващането за популярните личности и величията, в съвременната култура това вече не е съвсем така. Масмедиите имат заслугата за тази промяна, защото те имат самочувствието и властта да налагат новите емблеми, икони и герои на деня, да ги правят известни, да ги издигат до небесата и да ги сриват със земята.
За изясняването на псевдознаменитостите много ни помага анализът на Джеймс Монако в неговата книга „Знаменитост" (цит. по: Маршъл 2003: 33-34). В нея той категоризира публичните личности в три типа - герой, т.е. действително известен човек, който е направил нещо съществено; звезда - актьори и политици, които се стремят да формират активни персонажи в очите на публиката и електората, и най-ниската категория знаменитости - квазерите. Според Монако квазерите са най-интересният тип, тъй като тези индивиди практически нямат контрол върху своя образ.
Квазерите или псевдозвездните типажи в публичното пространство най-често са из областта на шоубизнеса, телевизионните водещи, неофолка и в по-ограничено представителство в поп музиката, политиката, бизнеса и др. За тях е оправдана максимата, че „са известни с това, че са известни". Общото между тях е, че пробутват на публиката своите смешни и подозрителни откъм дълбочина и ценност разсъждения и проблеми, придавайки / им изкуствена значимост. Ползващите се с толкова мащабен успех „риалити телевизия" и „риалити шоу" са истински инкубатори за квазери. Те много бързо медиатизират абсолютно неизвестния човек, популяризират неговото име, образ и поведение и могат да го направят светкавично „звезда". Но задълго ли е това?
(Любомир Стойков, „ Звезди на медийната култура ", „Liternet, бр. 2(87), 2007)

Текстът е:

2

Кое от посочените твърдения е вярно според текста?

3

Третата категория в класификацията на знаменитостите според Монако са квазерите, общото между които е, че:

4

Кое от посочените твърдения НЕ е вярно според текста?

5

Според текста риалити програмите могат да:

6

Подчертаният израз инкубатори за квазери в текста означава:

7

В кой ред отношението между съществителните имена е различно от отношението между съществителните имена в другите редове?

8

В кое от изреченията словосъчетанието влизам в час е употребено с пряко значение?

9

В кой ред думите НЕ са антоними?

10

Коя от посочените функции НЕ е присъща на лирическия говорител от стихотворението „Към върха"?

11

Коя от изброените творби е изградена на базата на устния разказ?

12

В коя от изброените творби апатията е метафора на загубения национален идеал?

13

В кой ред няма излишно понятие?

14

Коя от изброените творби НЕ е свързана с темата за мисията на твореца?

15

Кой от изброените автори си поставя етическата цел освобождаване на жената от консервативните ограничения?

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време